Integracja
Integracja
INTEGRACJA – od łacińskiego integrare – scalić. W szerokim znaczeniu wyraża się w takim wzajemnym stosunku pełno – i niepełnosprawnych, w którym są respektowane takie same prawa, liczą się takie same wartości, w których stwarza się obu grupom identyczne warunki do maksymalnego, wszechstronnego rozwoju.
Idea integracji w Polsce silnie zaczęła rozwijać się w latach 90 – tych ubiegłego wieku. Jednak dopiero w ostatnich latach można zauważyć intensywne działania pro integracyjne. Powstają placówki o charakterze integracyjnym: przedszkola i szkoły z oddziałami integracyjnymi. I właśnie szkoła jest tym ważnym miejscem, w którym często rozpoczyna się proces kształtowania kontaktów między ludźmi niepełnosprawnymi i pełnosprawnymi. W procesie tym ogromną rolę odgrywa nauczyciel. To on jest rzecznikiem potrzeb dziecka, to on kształtuje relacje między wychowankami i środowisko wychowawcze. A zatem od wiedzy nauczyciela, jego empatycznej postawy skierowanej na zrozumienie potrzeb rozwojowych każdego dziecka, właściwego dobierania metod i treści kształcenia, będą zależały doświadczenia, świat wewnętrznych przeżyć, umiejętność radzenia sobie z niepowodzeniami, komunikowania, kształtowania relacji z otoczeniem. To w klasie dzieci uczą się interakcji społecznych, kształtuje się system wartości, kultura stosunków międzyludzkich. Oczywiście w procesie tym na równi z nauczycielem muszą działać rodzice, specjaliści, środowisko społeczne.
Patrząc na integrację w kontekście socjalizacyjnym, który to szkoła powinna przede wszystkim realizować, integracja społeczna to wspólne uczenie się zachowań społecznych, przeżywanie uznania i satysfakcji w grupie oraz samoistne dopasowywanie się i wejście w procesy dynamizujące grupę. To właśnie w takim kontekście integracja winna spełniać się w szkole. Nie może i nie powinna mieć jedynie wymiaru poznawczego. Podstawowym założeniem pedagogiki integracyjnej jest wszechstronny rozwój dziecka, poprzez dostrzeganie jego indywidualności i uznanie jej pozytywnych wartości. Tak więc musi być zachowana równowaga pomiędzy procesem poznawczym a sferą socjalną, psychofizyczną.
W rozwojowym spojrzeniu na integrację w szkole jest wspólna grupa uczniów, wspólna klasa, wspólna szkoła, w której każde dziecko ma naturalne pragnienie poznawania świata i zaistnienia w nim.
INTEGRACJA wpływa na:
- poprawienie kontaktów międzyludzkich,
- wspólne przeżywanie zdarzeń,
- udzielanie wzajemnej pomocy przy rozwiązywaniu zadań, problemów,
- wzmacnianie u uczniów szacunku do siebie,
- pogłębienie wiedzy o sobie (zdobywanie doświadczenia poprzez poruszanie emocji i umysłu),
- poznawanie indywidualności na tle klasy,
- prawdziwy kontakt wychowawcy (nauczycieli) z klasą,
- zdobycie informacji o uczniach, o ich zainteresowaniach,
- odczuwanie pozytywnych więzi z zespołem klasowym,
- wiarę we własne siły i możliwości,
- rozwój samodzielności,
- otwarte spojrzenie na świat i ludzi.
logopeda
Dominika Omelańczuk
SERWIS POMOCY DZIECKU
Drodzy Rodzice, Opiekunowie, Nauczyciele, Specjaliści,
Przedstawiamy Wam zbiór pomocnych adresów miejsc, które mogą w akcie „pierwszej pomocy” stać się niezbędnymi. Być może okażą się podręczną „apteczką” w sytuacjach trudnych.
SPECJALISTYCZNE PORADNIE PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNE
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 13
ul. Św. Jacka Odrowąża 23
tel. 22 811 05 22, 22 811 26 46
www.ppp13targowek.eduwarszawa.pl
Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna TOP
ul. Raszyńska 8/10
tel. 22 822 77 17
www.poradnia-top.pl
Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Uniwersytet dla Rodziców
ul. Raszyńska 8/10
tel. 22 822 71 68, 22, 822 24 46
www.sppp-udr.org
Specjalistyczny Punkt Konsultacyjny: Zespół Szkół Specjalnych nr 98
ul. Bartnicza 2 (Targówek)
Koordynator – Anna Mitura
Zakres udzielanych konsultacji:
- Praca z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym.
- Praca z dzieckiem z autyzmem.
- Pomoc w opracowywaniu programów edukacyjno-terapeutycznych
- Określanie przyczyn trudności edukacyjnych i zaburzeń występujących u dzieci.
- Alternatywne i wspomagające metody komunikacji u uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i z autyzmem.
Specjalistyczny Punkt Konsultacyjny: Zespół Szkół Specjalnych nr 97
ul. Tarchomińska 4, (Praga Północ)
Koordynator – Małgorzata Olmińska
Obszar udzielanych konsultacji:
- Strategie radzenia sobie z zachowaniami trudnymi uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym.
- Realizowanie edukacji seksualnej wobec osób z wyzwaniami rozwojowymi.
- Doskonalenie artykulacji i umiejętności komunikacyjnych dzieci i młodzieży z wyzwaniami rozwojowymi.
- Wykorzystanie SI i terapii polisensorycznej w edukacji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu; ze szczególnym uwzględnieniem zajęć z religii.
- Pomoc w organizowaniu zajęć z muzykoterapii oraz konstruowaniu indywidualnych programów terapeutycznych dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
- Przygotowanie dzieci z autyzmem do nauki religii i ważnych wydarzeń religijnych w ich życiu.
Dzielnicowe Centrum Integracji – Targówek
Przewodnicząca: Marzenna Czarnocka
tel. 22 811 05 22 e-mail: ppp13@neostrada.pl
dyżur: Jolanta Niksińska
czwartki w godz. 17.00 -19.00
tel. 22 811 05 22, 22 811 26 46 e-mail: ppp13@neostrada.pl
Zadaniem Centrów jest:
- pomoc rodzicom w wyborze jak najlepszej formy kształcenia w szkole lub placówce oświatowej dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego,
- upowszechnianie wiedzy dotyczącej przepisów prawa oświatowego i zagadnień związanych z problematyką integracji wśród dyrektorów placówek edukacyjnych na terenie dzielnicy,
- koordynowanie działań psychologów i pedagogów szkolnych z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi,
- stworzenie systemu pomocy dziecku z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego i jego rodzinie na terenie danej dzielnicy.
PORADNIE LOGOPEDYCZNE
Poradnia Logopedyczna LOGANN
ul. Bartnicza 4
tel. 22 814 55 31
SZPZO Warszawa Targówek Poradnia Logopedyczna
ul. Balkonowa 4
tel. 22 744 00 53
Poliklinika Bródnowskiego Centrum Klinicznego SPZOZ
Poradnia Logopedyczna
ul. L. Kondratowicza 8
tel. 22 326 53 19
OŚRODKI POMOCY SPOŁECZNEJ
Ośrodek Pomocy Społecznej Dzielnicy Targówek
ul. Św. Wincentego 87
tel. 22 277 02 00
www.ops-targowek.waw.pl
Filia nr 1, dla mieszkańców Bródna
ul. Św. Wincentego 87
tel. 22 277 02 00
Filia nr 2, dla mieszkańców Targówka i Zacisza
ul. Stojanowska 12/14
tel. 22 679 51 57, 22 679 61 28
PORADNIE OKULISTYCZNE
SZPZLO Warszawa Targówek
Poradnia Okulistyczna dla Dzieci
ul. Poborzańska 6
tel. 22 519 85 10
LECZENIE ZEZA
Szpital Dziecięcy im. prof. dr. med. Jana Bogdanowicza
Poradnia Leczenia Zeza (Praga Południe)
ul. Niekłańska 4/24
tel. 22 617 11 92
Szpital Kliniczny Dzieciątka Jezus,
Poradnia Leczenia Zeza
ul. W. Oczki 6
tel. 22 502 10 87
Centralna Wojskowa Przychodnia Lekarska „Cepelek”,
Gabinet Leczenia Zeza
ul. Koszykowa 78
tel. 22 429 11 03
Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka”
al. Dzieci Polskich 20
tel. 22 815 73 55
PLACÓWKI LECZĄCE ZABURZENIA SŁUCHU
SZPZLO Warszawa Targówek
Poradnia Otolaryngologiczna dla Dzieci
ul. Poborzańska 6
tel. 22 518 26 66
Instytut Matki i Dziecka (Wola)
Poradnia Otolaryngologiczna dla Dzieci
ul. M. Kasprzaka 17a
tel. 22 327 70 51
OŚRODKI LECZENIA WAD POSTAWY
SZPZLO Warszawa Targówek
Poradnia Wad Postawy dla Dzieci
ul. Poborzańska 6
tel. 22 519 85 10
Powyżej przedstawiliśmy tylko najważniejsze adresy z obszaru dzielnicy Targówek. A oto te, które mogą okazać się przydatne, będące wykazem instytucji pomocowych na terenie Warszawy.
Stowarzyszenie Otwarte Drzwi
ul. Równa 10/3
Stowarzyszenie Terapeutów
ul. Starej Baśni 14/79
Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji
ul. Dzielna 1
Bródnowskie Stowarzyszenie Przyjaciół i Rodzin Osób z Zaburzeniami Psychicznymi POMOST
ul. Wincentego 85
Polska Fundacja Pomocy Dzieciom Niedosłyszącym ECHO
ul. Białobrzeska 22
Polski Związek Głuchych Oddział mazowiecki
ul. Białostocka 4
Polskie Stowarzyszenie Diabetyków
ul. Poznańska 38
Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa „Bardziej Kochani”
ul. Conrada 13
Warszawskie Koło Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym
ul. Elektoralna 12
Fundacja „Synapsis”
ul. Ondraszka 3
02-085 Warszawa
tel. 22 825 87 42
www.synapsis.org.pl
Misją Fundacji SYNAPSIS jest niesienie profesjonalnej pomocy dzieciom i dorosłym osobom z autyzmem i ich rodzinom oraz wypracowywanie systemowych rozwiązań, które poprawią jakość ich życia.
Stowarzyszenie ASLAN
ul. Nowolipie 17
00-150 Warszawa
tel. 22 636 49 04
www.aslan.org.pl
Prowadzenie działań psychologiczno-pedagogicznych i specjalistycznego poradnictwa rodzinnego.
Adresaci: dzieci i młodzież w wieku 7 – 18 lat mieszkający lub uczący się w Warszawie oraz ich rodzice i/lub opiekunowie.
Formy działań: Wsparcie psychologiczne i pedagogiczne, w tym:
- indywidualna pomoc psychologiczna
- grupy socjoterapeutyczne dla dzieci
- grupy wsparcia dla młodzieży
- poradnictwo dla rodziców i opiekunów
- grupy wsparciowo – edukacyjne dla rodziców
- konsultacje prawnika
Zadanie jest realizowane dzięki finansowaniu ze środków m.st. Warszawy.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z Ukrytymi Niepełnosprawnościami im. Hansa Aspergera „NIE-GRZECZNE DZIECI”
ul. Dembego 20/2
02-796 Warszawa
tel. 887 059 343
www.niegrzecznedzieci.org.pl
Celem stowarzyszenia jest:
- pomoc dzieciom z ukrytymi niepełnosprawnościami, które uniemożliwiają im prawidłowe funkcjonowanie społeczne, emocjonalne oraz zakłócają procesy uczenia się;
- stworzenie kompleksowego programu diagnostyczno-terapeutycznego, wspomaganie placówek integracyjnych oraz prowadzenie działań informacyjno-promocyjnych.
STOWARZYSZENIE RODZICÓW I PRZYJACIÓŁ DZIECI I MŁODZIEŻY Z WADĄ SŁUCHU „USŁYSZEĆ ŚWIAT”
ul. Kochanowskiego 22
01-864 Warszawa
tel. 604 161 333
Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci
ul. Pasteura 5a
02-093 Warszawa
e-mail: fundusz@fundusz.org
tel. 22 848 24 68, 848 23 98
fax. 22 848 23 98
www.fundusz.org
Pomoc dzieciom uzdolnionym.
Poradnia Specjalistyczna MŁODZIEŻOWY OŚRODEK PROFILAKTYKI I PSYCHOTERAPII “MOP”
ul. Boryszewska 4
00-781 Warszawa
Sekretariat czynny pn-pt w godz. 09.00 – 18.00
tel. 22 646 57 28
tel. 22 646 57 25
tel.kom. 515 103 831
http://www.mop-poradnia.pl
Oferuje nieodpłatną profesjonalną pomoc psychologiczną dla młodzieży, rodziców oraz wychowawców i nauczycieli. Prowadzą działalność terapeutyczną, profilaktyczną i edukacyjną:
- problemy z odżywianiem
- zaburzenia lękowe
- problemy emocjonalne
- problemy adaptacyjne
- problemy w relacjach z rówieśnikami
- problemy rodzinne
Fundacja Pomocy Młodzieży i Dzieciom Niepełnosprawnym „Hej, Koniku”
03-291 Warszawa ul. Św. Wincentego 92
Telefony:
Sekretariat: tel./fax 22 674 11 48
Ośrodek Hipoterapii: 22 814 59 76
Centrum Aktywizacji Zawodowej RAZEM: 22 674 11 48
Program Asystent ON: 22 674 11 48
asystent@hejkoniku.org.pl
fundacja@hejkoniku.org.pl
www.hejkoniku.org.pl
Uwaga!!! Na tych stronach można poszukiwać wsparcia przeciw przemocy w Internecie.
dzieckowsieci.fdn.pl
Sieciaki.pl
dyżurnet.pl
Helpline.org.pl
Szczególnie polecamy Państwu skorzystanie z Miejskiego Informatora Rodzinnego:
www.informatorrodzinny.um.warszawa.pl.
Pod tym adresem znajdziecie Państwo mnóstwo cennych informacji a także bardzo dużo szczegółowych adresów szpitali, poradni, gabinetów oraz stron internetowych zarówno dla Malucha, Juniora, Nastolatka jak i Seniora, bo tak jest podzielony ten serwis.
My ze swojej strony życzymy Państwu jak najmniej trudnych zdarzeń.
Serwis sporządziły:
Logopeda Dominika Omelańczuk
Nauczyciel o specjalnym przygotowaniu pedagogicznym Magdalena Gniatczyk